Agencja interaktywna, Wrocław ul. Buforowa 101B/14

Pozycjonowanie – dlaczego wymaga cierpliwości?

Pozycjonowanie wymaga cierpliwości

 

Zastanawiasz się nad pozycjonowaniem swojej strony internetowej? Cóż, wcześniej czy później większość osób poważnie podchodzących do biznesu musi zmierzyć się z tematem jakiejś formy reklamy internetowej. Skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie strony może przynieść ogromne korzyści finansowe.

 

Niezależnie od tego czy planujesz podejmować próby pozycjonowania samemu czy będziesz wynajmować agencję seo, wypracowanie odpowiedniego podejścia do samego procesu pozycjonowania okaże się niezbędne. Dlaczego? Otóż ze swojego już 10 letniego doświadczenia w zakresie pozycjonowania wiem, że podstawą sukcesu jest cierpliwość. Oczywiście mam na myśli cierpliwość aktywną – czyli systematyczne i konsekwentne działanie niezależnie od aktualnie osiąganych efektów. I w przypadku, gdy znamy się na seo i wiemy, że podejmowane przez nas działania są słuszne i po prostu trzeba odpowiedniej ilości czasu – to okazać cierpliwość jest łatwiej, gorzej natomiast sprawa wygląda, gdy ktoś nie ma wiedzy, ani nie ma zaufania do pracującej dla niego firmy seo – tutaj już 2, 3 miesiące czekania na efekty pozycjonowania może wystawiać cierpliwość na prawdziwą próbę :). A zatem do rzeczy, dlaczego pozycjonowanie wymaga cierpliwości?

1. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki wymaga czasu i nierzadko dużych nakładów czasu i kreatywności.

Oczywiście sprawa rozbudowania samej strony internetowej, która ma być pozycjonowana zależy przede wszystkim od tego z jak silną konkurencją przyjdzie się nam zmierzyć. Niemniej nawet w przypadku niewielkiej strony internetowej jakiegoś lokalnego biznesu dobra optymalizacja seo (od której przecież się zaczyna cała zabawa) wymaga kilku następujących czynności w które na ogół zaangażowane są różne osoby:

  • wybór fraz, pod które będzie w przyszłości pozycjonowana strona (zazwyczaj kilka lub kilkanaście)
  • wybór projektu graficznego strony lub jego modyfikacja pod kątem zaleceń seo
  • optymalizacja i niezbędne zmiany programistyczne pod kątem seo
  • stworzenie lub optymalizacja treści,

Przy niewielkich niskobudżetowych projektach często pierwsze przysłowiowe „schody” zaczynają się już na początku, gdy zleceniodawca, do którego należy pozycjonowana strona ma sam dostarczyć dobre teksty do opublikowania na stronę.

2. Zbudowanie reputacji wymaga czasu.

Gdy strona jest już wykonana przez programistę i jest zaakceptowana przez specjalistę seo (pod kątem pozycjonowania) i spełnia założenia zamawiającego, przychodzi pora na pozycjonowanie. Nawet bardzo dobrze zoptymalizowana nowa strona internetowa na hasła generujące zysk nie pojawi się zbyt szybko. Dlaczego? Pomyśl, czy byłoby sprawiedliwe, że twoja nowa strona z tygodnia na tydzień przeskoczyłaby w wynikach wyszukiwania google starsze, popularne strony podobne do twojej? Algorytm google ocenia na której pozycji wyświetlić twoją stronę internetową nie tylko na podstawie opublikowanej na niej treści – ale także (i jest to po treści drugi z najistotniejszych czynników mających wpływ na pozycjonowanie) w oparciu o analizę linków zewnętrznych prowadzących do twojej strony internetowej z innych stron internetowych. Jak to działa? Otóż za każdym razem, gdy na innej stronie internetowej pojawia się aktywny odnośnik pozwalający poprzez kliknięcie przejść na twoją stronę internetową – reputacja witryny rośnie. Nie trudno się domyśleć, że im lepsze witryny linkują do twojej strony internetowej, tym jej reputacja jest lepsza. I tutaj znowu potrzebna jest cierpliwość, bo zdobycie dobrych jakościowo linków, które faktycznie pozytywnie wpłyną na reputację twojej witryny wymaga czasu.

Przy zdobywaniu odnośników do swojej strony internetowej warto też wiedzieć, że algorytm google jest bardzo wrażliwy na próby sztucznego i pernamentnego wpływania na reputację domen, ale to już temat na inny artykuł.

3. Konkurencja nie śpi

Pozycjonując stronę i czekając na efekty w pozycjonowaniu musimy się także liczyć z tym, że firmy konkurencyjne do twojej często także podejmują działania mające na celu wypromowanie twojej witryny. O ile wypozycjonowanie strony do top 10 na frazy lokalne może nie być problemem, o tyle zajęcie pozycji od 1-3 będzie najprawdopodobniej wymagać przeskoczenia w wynikach stron internetowych, które także są pozycjonowane!

4. Tajemniczy US Patent 8,244,722 Google.

Osoby zawodowo zajmujące się pozycjonowaniem stron wiedzą też, że nie są niczym dziwnym kilkutygodniowe nawet fluktuacje w wynikach wyszukiwania – tym bardziej jeśli sprawa dotyczy bardzo konkurencyjnych fraz. Na czym polega opatentowane w 2012 roku nowatorskie rozwiązanie zastosowane w algorytmie wyszukiwarki Google. Otóż najprościej rzecz ujmując algorytm w momencie wykrycia pojawienia się nowych czynników wpływających na reputację twojej strony (optymalizacja treści, nowe linki) celowo może obniżyć pozycje strony na jakiś czas, w celu po prostu wprowadzenia dezinformacji. Jest to mechanizm, który ma służyć wykrywaniu ewidentnej manipulacji wynikami – jeśli w momencie, gdy strona spada w wynikach wyszukiwania na określone, bardzo ważne dla ciebie słowo kluczowe ty postanowisz jeszcze mocniej ją np. podlinkować – dla algorytmu jest to prosty i prawie oczywisty sygnał – ktoś manipuluje wynikami – zgadnij, jaki będzie rezultat (proces ten opisuje dokładnie punkt 9 opisu patentu) : ) ?

Poniżej przykład fluktuacji w wynikach wyszukiwania przed wzrostem pozycji.

 

Fraza 41 mln wyników, b. duża konkurencja

Pozycjonowanie rok

 

Fraza 11 mln wyników, słaba konkurencja

 

 

Pozycjonowanie rok 2

Źródło: webpozycja

 

Oczywiście nie sposób jest powiedzieć jaki patent google odpowiada za takie wyświetlanie się pozycji, ale widać czarno na białym, że z fluktuacjami podczas pozycjonowania frazy trzeba się liczyć. W miarę jak strona zdobywa nowe linki pozycjonujące fluktuacje się zmniejszają, a pozycje stabilizują. Rzecz jasna na powyższego typu fluktuacje wpływ ma wiele innych czynników, takich jak np. sezonowość, zmiany w algorytmie google. Powyższe wykresy opublikowałem, gdyż wiem, że po mocniejszym podlinkowaniu strony efekt początkowo był odwrotny do zamierzonego.

To tylko niektóre kwestie, które każą nam w procesie pozycjonowania przejawiać daleko idącą cierpliwość. Ale naprawdę warto!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Name *